Nyheter

TRIVSELREGLER / WELLNESS RULES

OBS, VI BER ÅTERIGEN ALLA MEDLEMMAR ATT RESPEKTERA DE TRIVSELREGLER SOM GÄLLER I FÖRENINGEN AVSEENDE STÖRNINGSMOMENT!
 
På förekommen anledning beträffande störande ljud från boende som påverkat grannarna mer eller mindre gällande hög volym på musik eller borrande i väggar ber vi att få påminna om vad som gäller.
 
Trivselreglerna finns på vår hemsida https://www.brfkistatorn.se/mitt-boende/trivselregler
 
Störningar
Grannsämja är en viktig kvalitet i vårt boende så sänk ljudvolymen efter kl. 22.00 vardagskvällar och helger efter kl. 23.00. Se även Störningsjour
Planerar du en fest i din bostad eller i samlingslokalen förvarna gärna grannarna om datum och tidpunkt.
Borra, spika, renovera etc kan du göra under dessa tider:
Måndag - Fredag: kl. 08.00 - 20.00
Lördag: Kl. 10.00 - 17.00
Söndag: Ej tillåtet
 
Dessa trivselregler är till för allas medlemmars komfort och trivsel i vårt hus och vi ber er därför respektera dem!



NOTE, WE AGAIN ASK ALL MEMBERS TO RESPECT THE RULES OF WELLNESS THAT APPLY IN THE ASSOCIATION REGARDING MOMENTS OF DISTURBANCE!

On the occasion of disturbing noise from residents that has affected the neighbors more or less regarding high volume of music or drilling in walls, we ask to be reminded of what applies.

The welfare rules can be found on our website https://www.brfkistatorn.se/mitt-boende/trivselregler

Disorders
Neighborliness is an important quality in our accommodation, so lower the sound volume after 22.00 weekday evenings and weekends after 23.00. See also Disturbance emergency
If you are planning a party in your home or in the meeting room, please let the neighbors know the date and time in advance.
You can drill, nail, renovate, etc. during these times:
Monday - Friday: at 08.00 - 20.00
Saturday: At 10.00 - 17.00
Sunday: Not allowed

These well-being rules are for the comfort and well-being of all members in our house and we therefore ask you to respect them!

AKUT EXTRA SOPHÄMTNING ÄR BESTÄLLD FÖR VÅRA HUSHÅLLSSOPOR UTANFÖR ÅTERVINNINGSRUMMET / URGENT EXTRA GARBAGE COLLECTION HAS BEEN ORDERED FOR OUR HOUSEHOLD GARBAGE OUTSIDE THE RECYCLING

Den extra hämtningen kommer att ske i morgon onsdag eller senast torsdag.
Vi är väl medvetna om att de 5 behållarna nu är överfyllda med våra hushållssopor och det gick snabbt att fylla dem.
På grund av fördröjd information från Envac om att de inte kommer åt att tömma vår sopsugsanläggning, tar det lite tid att ordna så vi istället får sophämtning av Stockholm Stad.
Tjänsten från Stockholm Stad startar from den 4 juli och då kommer de att hämta hushållssoporna 3 gånger i veckan.
Vi ber alla medlemmar att ha överseende och försöka hålla ut tills dess och undvika att ställa soporna på marken.


The extra pickup will take place tomorrow, Wednesday, or Thursday at the latest.
We are well aware that the 5 bins are now overflowing with our household rubbish and it was quick to fill them.
Due to delayed information from Envac that they will not be able to empty our garbage collection facility, it will take some time to arrange so that we get garbage collection by the City of Stockholm instead.
The service from Stockholm City starts from July 4 and then they will pick up the household waste 3 times a week.
We ask all members to be lenient and try to hold out until then and avoid putting the rubbish on the ground.

ALLA MEDLEMMARS GEMENSAMMA MYSIGA TAKTERRASS HAR BLIVIT EN PARTYZOON FÖR VISSA MEDLEMMAR..

 
Under på Midsommarafton inpå sena natten var det fullt party på terrassen utanför loungen med hög volym på musiken som dånade ut ur medtagna egna högtalare.
 
Den/de medlemmar som stod för partyt hade bjudit in en hel del gäster som inte ens bor i huset och totalt var det ca 100 personer som festade där och det betraktades som en privat fest vilket inte är tillåtet att ha på vår gemensamma takterrass då den är till för alla medlemmar.
 
Det togs ingen som helst hänsyn till andra medlemmar som bor i huset som kanske gärna hade velat gå upp till terrassen och njuta i lugn och ro och det fanns inte heller någon plats kvar att sitta på då alla var upptagna av de inbjudna gästerna till partyt.
 
De togs inte heller någon som helst hänsyn till de som bor direkt under takterrassen eller övriga i huset som stördes av den höga volymen eller övrigt spring i huset med hissar som gick för fullt.
 
Det finns 1 toalett på våning 36 som alla dessa gäster skulle dela på och dessvärre såg de till att det blev stopp i toaletten då toapappret snabbt tog slut och då använde man pappershanddukar istället som sedan slängdes i toaletten eller på golvet då papperskorgen snabbt blev fylld till bredden.
 
Den toalett som tillhör Samlingslokalen och som hade bokats av andra medlemmar med sina gäster, (som skötte sig exemplariskt) gled andra in utanför det sällskapet och använde så det blev stopp i den toaletten också av samma anledning, dvs pappershanddukar som slängdes i toaletten.
 
De båda sällskapen samlade upp alla blandade sopor, mat, glas, plats, papper, burkar, flaskor etc, i stora svarta plastsäckar men istället för att sortera soporna slängde de alla säckarna i pappersåtervinningen i Återvinningsrummet istället för att slänga i hushållssoporna utanför Återvinningsrummet.
 
Dessa säckar fick styrelsen ta hand om istället och slänga på avsedd plats utanför Återvinningsrummet samt försöka ta hand om stoppet i båda toaletterna och i övrigt städa upp där.
 
Våning 36 är inte anpassad för dessa partyn/fester med ett så stort antal inbjudna gäster, som inte ens bor i huset, utan vill man bjuda in gäster som inte bor i huset gäller det max 5-10 stycken för att vistas på terrassen med hänsyn till andra medlemmar som vill vistas där.
 
 
Vill man bjuda in fler gäster får man helt enkelt hyra Samlingslokalen som är avsedd för högst 40 personer och följa de trivselregler som gäller där.
 
 
Att vistas på vår gemensamma takterrass kräver enkla regler, dvs att ta hänsyn och visa respekt för andra medlemmar som vill vistas där och inte bara utgå ifrån att alla gillar musik eller högljudda partyn.

Hiss nr1 delvis ur funktion måndag 26/6 / Lift nr1 partially out of order monday 26/6

Dekra kommer att komma hit på måndag 26/6 och genoföra en helbesiktning av brandhissen.
På grund av detta så kommer hissen att still några timmar på under dagen på måndag.



Dekra will come here on Monday 26/6 and carry out a full inspection of the fire lift.
Because of this, the lift will be shut down for a few hours during the day on Monday.

Status hissarna / Status on the elevators.

Styrelsen har nu antagit offerten från Schindler på reparation av gejdrarna i hissarna.
Gejdrar är de ledskenor som styr hissen. I mittenhissen är gejdrarna allvarligt skadade, vilket är orsaken till att den står still. Men även i de andra hissarna behöver gejdrarna åtgärdas.

Styrelsen kommer nu att göra upp om en tidsplan med Schindler och återkommer så snart det finns information.
Vi måste förstås räkna med att det handlar om omfattande arbete som ska utföras på hissarna.
Styrelsens uppfattning har varit att det är Schindler som borde stå för kostnaden för reparationen.
Tyvärr var vi tvungna att gå med på Schindlers krav eftersom vi snart riskerar att stå helt utan fungerande hissar.

Dock fortsätter arbetet med att grundläggande utreda hissarna, liksom frågor om ansvar och vem som ska ta kostnader.
Styrelsen har tagit in konsulter som grundligt gått igenom hissarna och nu lämnat en rapport som styrelsen nu ska analysera.




The board has now accepted the quote from Schindler for repairing the guides in the elevators.
Guide rails are the guide rails that guide the elevator. In the middle elevator, the guides are seriously damaged, which is the reason why it is stationary. But also in the other lifts, the guides need to be repaired.

The board will now agree on a schedule with Schindler and will return as soon as there is information. We must, of course, expect that it involves extensive work to be carried out on the lifts.
The board's view has been that it is Schindler who should bear the cost of the repair. Unfortunately, we had to agree to Schindler's demands because we are soon in danger of being completely without working elevators.

However, the work continues to fundamentally investigate the elevators, as well as questions about responsibility and who will bear the costs. The board has brought in consultants who thoroughly went through the elevators and have now submitted a report that the board will now analyze.