Nyheter

Nyheter kring utbudet för Tv-paketet med Allente

 

Goda nyheter gällande det nya TV-avtalet med Allente.

Vad är det som har hänt?

  • När vi tecknade TV & Bredband med Bahnhof blev vi informerade om att Allente-appen skulle ingå i det TV-paket vi valde.
  • Det har nu visat sig att det paket vi valde inte har tillgång till Allente-appen, utan det gäller endast de större paketen.
  • Allente har därför valt att ordna detta för oss med en ny, uppdaterad lösning.

Vad innebär Allente-appen?
”Möjligheten att streama sina kanaler via en app.”

Hur kommer det att se ut framöver?

  • Allente har valt att uppgradera hela föreningen kostnadsfritt till deras nya paket, som lanseras om någon vecka – Collective Start.
  • Detta innebär att vi får fler kanaler som ingår i paketet och att Allente-appen kommer att vara tillgängligt för alla som vill använda det.
  • Vi har uppdaterat broschyren med information under fliken ”TV” på hemsidan.
  • Denna uppgradering kommer gå ut automatiskt till alla när det lanseras, Vi håller er uppdaterade.

Här kommer ett utdrag från broschyren:

Ditt nya TV-paket

Din förening/hyresvärd har tecknat TV-paketet Start som grundpaket för alla boende. I paketet Start ingår för närvarande kanalerna SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn, Viasat Nature, Viasat History, Viasat Explorer, Mezzo, Axess TV och ATG Live, samt lokala kanaler från SVT och TV4. På allente.se/kanallista kan du se vilka kanalplatser dina kanaler har. Debitering av TV-paketet sker via föreningen/hyresvärden, antingen som en del av månadsavgiften eller som en separat post. Prata med din förening/hyresvärd om du har frågor kring detta.

Streama TV-kanaler via Allente-appen

Merparten av TV-kanalerna kan streamas via Allente-appen, som finns tillgänglig på mobil, surfplatta, dator, Apple TV, Chromecast med Google TV och flera olika smart-tv-plattformar (Android TV, Samsung Smart TV och LG Smart TV). För att komma igång med Allente-appen behöver du först registrera dig som individuell kund. Gå in på allente.se/gruppavtal-aktivera och läs mer.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

_________________________________________________

ENGLISH

 

Good news regarding the new TV agreement with Allente.

What has happened?

  • When we signed up for TV & Broadband with Bahnhof, we were informed that the Allente app would be included in the TV package we chose.
  • It has now become clear that the package we selected does not include access to the Allente app; this is only available with the larger packages.
  • Therefore, Allente has chosen to provide a new updated solution for us.

What does the Allente app mean?
”The ability to stream your channels via an app.”

What will things look like moving forward?

  • Allente has chosen to upgrade the entire association to their new package, free of charge, which will be launched in a week or so – Collective Start.
  • This means we will get more channels included in the package, and the Allente app will be available for everyone who wants to use it.
  • We have updated the brochure with information under the "TV" section on the website.
  • This uppdate will active automaticaly when its ready, We will keep you updated.

Here is an excerpt from the brochure:

Your new TV package

Your association/landlord has signed up for the Start TV package as the basic package for all residents. The Start package currently includes the channels SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn, Viasat Nature, Viasat History, Viasat Explorer, Mezzo, Axess TV, and ATG Live, as well as local channels from SVT and TV4. On allente.se/kanallista, you can see the channel positions for your channels. The TV package will be billed through the association/landlord, either as part of the monthly fee or as a separate item. Please speak to your association/landlord if you have questions about this.

Stream TV channels via the Allente app

The majority of the TV channels can be streamed via the Allente app, which is available on mobile, tablet, computer, Apple TV, Chromecast with Google TV, and several different smart TV platforms (Android TV, Samsung Smart TV, and LG Smart TV). To get started with the Allente app, you first need to register as an individual customer. Visit allente.se/gruppavtal-aktivera to learn more.

Kind regards,
The Board

 

 

Föreningen byter leverantör för drift av laddstationer i garaget

Vi har tidigare haft avtal och drift med företaget Eways. Det har tyvärr gått i konkurs och kommer inte längre att vara verksamma.

Vi har under en längre period sökt efter nya potentiella företag där vi haft ett flertal aktörer på marknaden som visat intresse.

Vårat huvudfokus har varit kostnaderna, hur vi kan göra det billigare och smidigare för föreningen utan att behöva göra några stora förändringar.

Vi har nu tecknat avtal med ett företag som heter Powermate, De har en unik lösning på marknaden som inte bara kostar föreningen 0 kr, utan genererar pengar för att hjälpa till att betala tillbaka kostnaden för våra nuvarande ladd stationer som vi har idag.

Det har tagit längre tid än förväntat att gå i mål men vi är där nu, Powermate kommer redan sätta igång i November månad, Så vi jobbar för fullt här för att få allting på plats.

Vi kommer med mer information inom kort med hur man går till väga och hur det kommer se ut framledes.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen

___________________________________

English

The Association is Changing the Provider for Charging Station Operations in the Garage

We previously had an agreement with the company Eways for the management and operation of our charging stations. Unfortunately, Eways has filed for bankruptcy and will no longer be in business.

Over an extended period, we have been searching for new potential companies, with several providers on the market expressing interest.

Our primary focus has been on minimizing costs, aiming to make it more affordable and convenient for the association without requiring major changes.

We have now signed a contract with a company called Powermate, which offers a unique solution on the market that not only costs the association 0 SEK, but actually generates funds to help pay back the cost of our current charging stations.

It has taken longer than expected to finalize this process, but we have now reached our goal. Powermate will begin operations in November, and we are working hard to have everything ready in time.

We will provide more information shortly regarding the steps for implementation and how the new arrangement will work going forward.

Best regards,
The Board

Hjälp med installationen av Allente Tv box / Help with the installation of the Allente TV box

På torsdag från kl. 09.00 så finns det en tekniker från Allente i huset.

Ni som vill få hjälp med att få igång Allente TV kan då få hjälp med det. Vi har ingen tidsbokning men skicka ett mail till styrelsen () eller lägg en lapp i vår brevlåda i så fall.
Glöm inte ange namn och lägenhetsnummer.
Teknikern är här i ca 6-7 timmar och försöker hjälpa så många som möjligt. Om tiden inte passar er eller om teknikern inte hinner med alla så går det bra ta kontakt med Allentes support.
Nummer finns på den informationsbroschyr ni fick med utrustningen.




On Thursday from 09.00 there is a technician from Allente in the house.

Those of you who want help with getting Allente TV up and running can then get help with that. We do not have an appointment, but send an email to the board () or put a note in our mailbox in that case.
Don't forget to enter your name and apartment number.
The technician is here for about 6-7 hours and tries to help as many people as possible. If the time doesn't suit you or if the technician can't make it to everyone, it's fine to contact Allente's support.
Numbers can be found on the information brochure you received with the equipment.

Styrelsens kommentar kring den falska ryktesspridningen om föreningens nya Bredband & Tv-avtal.

Det har kommit till styrelsen kännedom att det sprids falska rykten gällande upphandlingen av föreningens nya avtal med Bahnhof. Det påstås att det har utbetalats provision i samband med att avtalet tecknats och att det är ett dyrare avtal vi valt.

Härmed kommer vi med en kommentar och fakta kring frågan.

Vi rekommenderar att alla medlemmar som har funderingar eller frågor kring, hur avtal tecknas eller vilka beslut styrelsen tagit i olika frågor gällande föreningen, att kontakta styrelsen direkt då vi jobbar väldigt öppet & sakligt i våra frågor och är väldigt behjälpliga med information. Det finns inget utrymme för provisioner och andra förmåner för styrelsemedlemmar. Det är alltid medlemsnyttan som ledstjärnan för oss.

Vi ser allvarligt på att man sprider falska och grundlösa rykten som kan komma att skada föreningen på olika sätt. Detta riskerar även att leda till onödig förvirring och oro bland medlemmarna.

Fakta:

Hur tecknas avtal med tjänsteleverantörer idag?
- En första kontakt inleds med en förfrågan om offert där man även specificerar vad man är intresserad av.

Hur många offerter brukar ni jämföra?
- Vi tar oftast in flera offerter (3st), Vid mindre belopp så gör vi inte alltid det.
- Vi värdesätter pålitliga aktörer med god kännedom.

Vilka tar det slutgiltiga beslutet?
- Det är styrelsen tillsammans som tar ett beslut baserat på de offerter vi fått in.

Vad baserar ni beslutet på?
- Det baseras på olika delar bland annat priset, kvalitén & kundtjänsten.

Vilka konkurrerande tjänsteleverantörer fick vi offerter från?
- Vid denna omgång 2024 så konkurrerade Bahnhof, Telia & Tele2 med varandra.
- Se bifogad fil för jämförelse som användes vid beslut. -> Jämförelse Bredband & Tv.pdf

Vad beslutade styrelsen om?
- Styrelse tog beslut om att fortsätta med Bahnhof som även bytt sin tv leverans till Allente.
- De var billigast, En fungerande utrustning med switchar från central till flera våningar, en fungerande kundtjänst på vardagar och helger för både tv & bredband.
- Vi valde även att sänka priset ännu mer till ett Must Carry tv paket med ett liknande kanalpaket som vi haft tidigare.
  Detta gav oss en total kostnad på 92 kr per lägenhet vilket innebär en sänkning mot tidigare avtal som vi gladligen tackade för.

Vi hoppas detta ger mer klarhet,
Med vänliga hälsningar - Styrelsen

 

___________________________________________________________________

English Translation

 

It has come to the board's attention that false rumors are being spread regarding the association’s procurement of the new contract with Bahnhof. It is alleged that a commission was paid in connection with signing the contract and that we have chosen a more expensive contract.

We would like to respond with comments and facts on the matter.

We encourage all members with questions or concerns about how contracts are signed, or about the board’s decisions on various matters affecting the association, to contact the board directly. We work with transparency and factual accuracy and are very responsive to information requests. There is no room for commissions or other benefits for board members; member benefit is always our guiding principle.

We take the spreading of false and unfounded rumors seriously, as it can harm the association in various ways. It also risks causing unnecessary confusion and concern among members.

Facts:

How are contracts with service providers signed today?

  • An initial contact is made with a request for a quote, specifying the services we are interested in.

How many quotes do you usually compare?

  • We generally obtain multiple quotes (usually three). For smaller amounts, this is not always done.
  • We value reliable providers with strong expertise.

Who makes the final decision?

  • The decision is made collectively by the board, based on the quotes received.

What is the decision based on?

  • The decision is based on various factors, including price, quality, and customer service.

Which competing service providers submitted quotes?

  • In this round, 2024, Bahnhof, Telia, and Tele2 were competing.
  • See the attached file for a comparison used in the decision-making process. -> Jämförelse Bredband & Tv.pdf

What did the board decide?

  • The board decided to continue with Bahnhof, which also switched its TV delivery to Allente.
  • They offered the lowest price, functional equipment with switches from the central hub to multiple floors, and effective customer service on weekdays and weekends for both TV and broadband.
  • We also opted to reduce the price further by selecting a Must Carry TV package with a similar channel lineup to what we had before.
    This resulted in a total cost of 92 SEK per apartment, a reduction compared to the previous contract, which we were pleased to accept.

We hope this provides clarity.

Best regards,
The Board

 

Service på hissarna/ Service on our Elevators

Schindler kommer idag, onsdag 23/10, runt 12.00 och gör ett servicejobb på hiss 2. Det beräknas ta ca 2 timmar.

Schindler will arrive today, Wednesday 23/10, around 12.00 and do a service job on elevator 2. It is estimated to take about 2 hours.