Nyheter

Luciamingel!

Kom på Luciamingel!

På fredag 13 december kl 17.00 - 18.30 är alla medlemmar välkomna på glögg och pepparkakor nere i lobbyn.

Kom och mingla en stund med dina grannar!



On Friday December 13th, Saint Lucia Day, you are welcome to mingle down in the lobby, between 05.00 - 06.30 PM. There will be mulled wine (non-alcoholic) and gingerbread.

Come and meet your neighbours!

Uppdatering kring byte av leverantör för laddstationerna

Powermate har nu tagit över driften av laddstationerna, Allt går just nu via deras system. 

samband med detta vill vi även informera om följande: 

- Kostnader för laddning sänks till 1,50 kr /kWh
 - Kostnaden för laddningen av din bil kommer framöver landa på din hyres avi som du får från Simpleko. 

FAQ 

Hur kommer detta påverka dig som laddar bilen idag?
 - inte alls, Nuvarande EWAYS kort funkar fortfarande för laddningen. 

Kommer vi fortsätta med samma laddning kort som vi har idag?
 - Ja det kommer vi, Men på sikt så kommer alla behöva byta ut sina kort. 

Kommer det finnas en App för att se sin laddning?
 - Ja, Powermate har en app som vi kommer få ta del av där vi kan se våran laddning. Vi återkommer gällande detta. 

Kommer det finnas en kundtjänst om vi får något problem med laddningen?
 - När det gäller mjukvaran så kommer det hanteras av Powermates Kundtjänst
 - När det gäller hårdvaran så kontaktar man styrelsen. (laddboxen, Kabeln etc.) 

Kommer man kunna ladda på olika ladd stationer?
 - Det kommer fungera som vanligt, man kommer kunna använda sitt kort på de andra stationerna, Men systemet känner av vem som laddar. 

Hemsidan kommer inom kort även att uppdateras med eventuella manualer, nummer och information kring ladd-stationerna som man behöver känna till.

Med vänliga hälsningar
 Styrelsen

_____________

ENLGISH

 

Powermate has now taken over the operation of the charging stations, and everything will now be managed through their system.

In connection with this, we would like to inform you of the following updates:

  • The charging cost is being reduced to 1.50 SEK/kWh.
  • The cost for charging your car will now appear on your rental invoice from Simpleko.

FAQ

How will this affect you as a current car charger user?

  • Not at all. Your existing EWAYS card will continue to work for charging.

Will we continue using the same charging cards as we have today?

  • Yes, we will. However, eventually, all users will need to replace their cards.

Will there be an app to monitor charging?

  • Yes, Powermate has an app we’ll be able to use to track our charging. We’ll provide more information on this soon.

Will there be customer support in case of charging issues?

  • For software issues, Powermate's Customer Service will handle them.
  • For hardware issues (e.g., the charging box, cable), please contact the board.

Will it be possible to charge at different charging stations?

  • Yes, it will work as usual. You will be able to use your card at other stations, and the system will recognize the user charging.

The website will soon be updated with any necessary manuals, contact numbers, and other information about the charging stations that you may need to know.

Kind regards,
The Board

Nyheter kring utbudet för Tv-paketet med Allente

 

Goda nyheter gällande det nya TV-avtalet med Allente.

Vad är det som har hänt?

  • När vi tecknade TV & Bredband med Bahnhof blev vi informerade om att Allente-appen skulle ingå i det TV-paket vi valde.
  • Det har nu visat sig att det paket vi valde inte har tillgång till Allente-appen, utan det gäller endast de större paketen.
  • Allente har därför valt att ordna detta för oss med en ny, uppdaterad lösning.

Vad innebär Allente-appen?
”Möjligheten att streama sina kanaler via en app.”

Hur kommer det att se ut framöver?

  • Allente har valt att uppgradera hela föreningen kostnadsfritt till deras nya paket, som lanseras om någon vecka – Collective Start.
  • Detta innebär att vi får fler kanaler som ingår i paketet och att Allente-appen kommer att vara tillgängligt för alla som vill använda det.
  • Vi har uppdaterat broschyren med information under fliken ”TV” på hemsidan.
  • Denna uppgradering kommer gå ut automatiskt till alla när det lanseras, Vi håller er uppdaterade.

Här kommer ett utdrag från broschyren:

Ditt nya TV-paket

Din förening/hyresvärd har tecknat TV-paketet Start som grundpaket för alla boende. I paketet Start ingår för närvarande kanalerna SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn, Viasat Nature, Viasat History, Viasat Explorer, Mezzo, Axess TV och ATG Live, samt lokala kanaler från SVT och TV4. På allente.se/kanallista kan du se vilka kanalplatser dina kanaler har. Debitering av TV-paketet sker via föreningen/hyresvärden, antingen som en del av månadsavgiften eller som en separat post. Prata med din förening/hyresvärd om du har frågor kring detta.

Streama TV-kanaler via Allente-appen

Merparten av TV-kanalerna kan streamas via Allente-appen, som finns tillgänglig på mobil, surfplatta, dator, Apple TV, Chromecast med Google TV och flera olika smart-tv-plattformar (Android TV, Samsung Smart TV och LG Smart TV). För att komma igång med Allente-appen behöver du först registrera dig som individuell kund. Gå in på allente.se/gruppavtal-aktivera och läs mer.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

_________________________________________________

ENGLISH

 

Good news regarding the new TV agreement with Allente.

What has happened?

  • When we signed up for TV & Broadband with Bahnhof, we were informed that the Allente app would be included in the TV package we chose.
  • It has now become clear that the package we selected does not include access to the Allente app; this is only available with the larger packages.
  • Therefore, Allente has chosen to provide a new updated solution for us.

What does the Allente app mean?
”The ability to stream your channels via an app.”

What will things look like moving forward?

  • Allente has chosen to upgrade the entire association to their new package, free of charge, which will be launched in a week or so – Collective Start.
  • This means we will get more channels included in the package, and the Allente app will be available for everyone who wants to use it.
  • We have updated the brochure with information under the "TV" section on the website.
  • This uppdate will active automaticaly when its ready, We will keep you updated.

Here is an excerpt from the brochure:

Your new TV package

Your association/landlord has signed up for the Start TV package as the basic package for all residents. The Start package currently includes the channels SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn, Viasat Nature, Viasat History, Viasat Explorer, Mezzo, Axess TV, and ATG Live, as well as local channels from SVT and TV4. On allente.se/kanallista, you can see the channel positions for your channels. The TV package will be billed through the association/landlord, either as part of the monthly fee or as a separate item. Please speak to your association/landlord if you have questions about this.

Stream TV channels via the Allente app

The majority of the TV channels can be streamed via the Allente app, which is available on mobile, tablet, computer, Apple TV, Chromecast with Google TV, and several different smart TV platforms (Android TV, Samsung Smart TV, and LG Smart TV). To get started with the Allente app, you first need to register as an individual customer. Visit allente.se/gruppavtal-aktivera to learn more.

Kind regards,
The Board

 

 

Föreningen byter leverantör för drift av laddstationer i garaget

Vi har tidigare haft avtal och drift med företaget Eways. Det har tyvärr gått i konkurs och kommer inte längre att vara verksamma.

Vi har under en längre period sökt efter nya potentiella företag där vi haft ett flertal aktörer på marknaden som visat intresse.

Vårat huvudfokus har varit kostnaderna, hur vi kan göra det billigare och smidigare för föreningen utan att behöva göra några stora förändringar.

Vi har nu tecknat avtal med ett företag som heter Powermate, De har en unik lösning på marknaden som inte bara kostar föreningen 0 kr, utan genererar pengar för att hjälpa till att betala tillbaka kostnaden för våra nuvarande ladd stationer som vi har idag.

Det har tagit längre tid än förväntat att gå i mål men vi är där nu, Powermate kommer redan sätta igång i November månad, Så vi jobbar för fullt här för att få allting på plats.

Vi kommer med mer information inom kort med hur man går till väga och hur det kommer se ut framledes.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen

___________________________________

English

The Association is Changing the Provider for Charging Station Operations in the Garage

We previously had an agreement with the company Eways for the management and operation of our charging stations. Unfortunately, Eways has filed for bankruptcy and will no longer be in business.

Over an extended period, we have been searching for new potential companies, with several providers on the market expressing interest.

Our primary focus has been on minimizing costs, aiming to make it more affordable and convenient for the association without requiring major changes.

We have now signed a contract with a company called Powermate, which offers a unique solution on the market that not only costs the association 0 SEK, but actually generates funds to help pay back the cost of our current charging stations.

It has taken longer than expected to finalize this process, but we have now reached our goal. Powermate will begin operations in November, and we are working hard to have everything ready in time.

We will provide more information shortly regarding the steps for implementation and how the new arrangement will work going forward.

Best regards,
The Board

Hjälp med installationen av Allente Tv box / Help with the installation of the Allente TV box

På torsdag från kl. 09.00 så finns det en tekniker från Allente i huset.

Ni som vill få hjälp med att få igång Allente TV kan då få hjälp med det. Vi har ingen tidsbokning men skicka ett mail till styrelsen () eller lägg en lapp i vår brevlåda i så fall.
Glöm inte ange namn och lägenhetsnummer.
Teknikern är här i ca 6-7 timmar och försöker hjälpa så många som möjligt. Om tiden inte passar er eller om teknikern inte hinner med alla så går det bra ta kontakt med Allentes support.
Nummer finns på den informationsbroschyr ni fick med utrustningen.




On Thursday from 09.00 there is a technician from Allente in the house.

Those of you who want help with getting Allente TV up and running can then get help with that. We do not have an appointment, but send an email to the board () or put a note in our mailbox in that case.
Don't forget to enter your name and apartment number.
The technician is here for about 6-7 hours and tries to help as many people as possible. If the time doesn't suit you or if the technician can't make it to everyone, it's fine to contact Allente's support.
Numbers can be found on the information brochure you received with the equipment.